TaRa2e3
زائرنا العزيز مرحباً بك كل الترحيب بمنتداك طراقيع
إن كنت ترغب بالتسجيل تفضل وإن لم ترغب فى ذلك فايكفينا تواجدك بيننا
أسرة المنتدى

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

TaRa2e3
زائرنا العزيز مرحباً بك كل الترحيب بمنتداك طراقيع
إن كنت ترغب بالتسجيل تفضل وإن لم ترغب فى ذلك فايكفينا تواجدك بيننا
أسرة المنتدى
TaRa2e3
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

حلاوة الالتزام

2 مشترك

حلاوة الالتزام Empty حلاوة الالتزام

مُساهمة من طرف انا كابتن هيما الأربعاء مايو 12, 2010 2:20 am

حلاوة الالتزام 9
حلاوة الالتزام

الحمد لله رب العالمين والعاقبة للمتقين ولا عدوان الا على الظالمين ، واشهد ان لا اله الا الله ،وحده لاشريك له ، الملك الحق المبين ، واشهد ان محمدا عبده ورسوله ،
خاتم النبين وامام المتقين ، صلى اللهم عليه وعلى اله وصحبه ومن تبيعه باحسان الى يوم الدين.

اقول لكم هذه القصه الجميله المؤثره الحقيقيه قصه شاب عادى حياته كلها كانت عاديه هذا الشاب كان فاكر ان الدنيا عبارة بنات وشات واغانى واصحاب سوء وحياته
كلها كانت معاصى فى معاصى وكان هذا الشاب طول اليوم يحارب رب الارض والسماء بالمعاصى والذنوب ولما يلاقى اى حد يفكره بربنا كان بيقولوه يا عم
ده انا كده كويس بس كان كل ما بيسمع الاذان كان بيفتكر انه بعيد عن ربنا اوى كان بيمشى فى الشارع وهو خايف من الموت حقوله ايه حقابل ربنا ازاى بالمعاصى
دى وحقابل الرسول صلى الله عليه وسلم ازاى يوم القيامة وكل ما يحاول يقرب من ربنا اصحاب السوء يسحبوه معاهم وكان بيقول لنفسه ياعم انت ربنا ازاى
حيغفرلك الذنوب دى كله ونسى قول الله (قل يا عبادى الذين اسرفوا على انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله ان الله يغفر الذنوب جميعا انه هو الغفور الرحيم)
وكان برده يقول انا كده كويس انا احسن من غيرى بس بالرغم من انه كان بيعمل كل حاجه هو عاوزها سواء كانت حرام او حلال الا انه كان على طول
فى حزن وفى ملل وفى ضيق لان الله عز وجل قال (ومن اعرض عن ذكرى فان له معيشه ضنكا).
والضنك هو انه يبقى حاسس ان الايام كلها شبه بعضها انهارده ذى بكره وبكره ذى بعده والحياة كلها مملله والايام كلها شبه بعضها .

ودخل هذا الشاب المسجد وصلى ركعتين لله وشعر برعشه فى جسده وعرف انه كان بعيد اوى عن ربنا وقرر هذا الشاب انه يلتزم ويتوب الى الله بس الشيطان
بقى بيقوله انت مش حتقدر تتوب وترجع يا عم انت كده كويس انت كده جميل اوى ولكن الشاب قال لا انا حقدر وبفضل الله التزم هذا الشاب و اجتمعت عليه شياطين
الانس اصحاب السوء وكانوا بيقولوله ياعم مش حتقدر انت مش صاحبنا اللى احنا نعرفه معقول ده انت كنت روش ايه اللى انت فيه ده فك كده وارجع زى الاول
تعالى نمشى مع المزه دى تعالى نطلع الطلعه دى يا عم سيبك من اللى انت فيه ده وكمان حتربى لحيتك ايه يا عم شويه شويه تمسك رشاش وتمشى فى الشارع
تقتل فى الناس انت لا يمكن تكون صاحبنا بتاع زمان ولكن الشاب كلما سمع هذا الكلام منهم ثبت اكتر على الحق بفضل الله عزوجل خلاص زاق القلب حلوة الايمان
ما هو القلب ده عامل ذى الحجره المظلمه تدخل الحجره تفضل تحسس على الكبس ولما تلقيه تدوس عليه وتولع الحجره اهو هو النور ده هدايه الله عزوجل
طبعا انتوا بتسالوا ازاى بقى كده والذنوب اللى عنده دى كلها وحتتعجبوا اكتر لما تعرفوا ان ذنوبه دى كلها حتتحول لحسنات ازاى ده ربنا اللى قال كده اسمع
قول الله عزوجل فى صفة عباد الرحمن ( الا من تاب وامن فاولئك يبدل الله سيئاتهم حسنات).
ده مش بس التزم ده اصبح ايضا من الدعاه الى الله طبعا انتوا مش مصدقين عمتا ممكن تسمعوا الخطبة بتاعته خطبة الجمعه حملوا .

وانت بقى حترجع امتى لربنا،الملك صبرعليك كتير،وسابك كتير،وسترك كتير،ويسرلك كتير،وسمحك كتير ،بس لما ياخذ ان اخده اليم شديد.
الله عزوجل يقول ان رحمتى سبقت غضبى وانت كل ده فى رحمة الملك اوعى توصل للمرحلة انك تخلى جبار السموات والارض يغضب عليك
ووالله العظيم جنة الدنيا هى القرب من الله ووالله حتقدر ترجع وتوب بس انت ابدء بخطوة قرب من ربنا بخطوة ، ربنا عزوجل يقول
(اذا تقرب الى عبدى شبرا تقربت اليه ذراع) قرب من ربنا والله العظيم هو مش حيسيبك ده هو ارحم بيك من امك واحن عليك من الدنيا كلها .

وان ارت ان تتوب عليك بشروط التوبة وهى :

_ الاقلاع عن الذنب .
_الندم على ما فات .
_العزم على عدم العوده .

حلاوة الالتزام 754428

MegaUpload

X7.To

RapidShare

FreakShare

Zshare

2Shared

( نسألكم الدعاء لكل من شارك فى هذا العمل )

وبارك الله فيكم وجزاكم الله خيرا
انا كابتن هيما
انا كابتن هيما
عضو جديد
عضو جديد

حلاوة الالتزام Empty رد: حلاوة الالتزام

مُساهمة من طرف k1n9_0f_k1n9s_0 الأربعاء مايو 12, 2010 10:22 am

جزاك اللة كل خير
k1n9_0f_k1n9s_0
k1n9_0f_k1n9s_0
الإدارة
الإدارة